Comment résoudre un code d'erreur de votre imprimante Brother ?
Types de codes d'erreur
Codes d'erreur à 2 caractères
De foutcodes van 2 tekens bestaan uit één letter en één cijfer of 2 letters. De foutcode kan zowel met de letter als het cijfer beginnen.
- A2/A3/A5: de ADF of fax werkt niet goed. Bij de ADF-invoer zit het papier niet goed of het bestand dat je faxt, is te groot. Verwijder het papier en probeer het opnieuw.
- 7D: de printer drum is vies en moet schoongemaakt worden. Hoe je dat doet, verschilt per printer. Bekijk dit in de handleiding van jouw printer.
- CF: de toner opvangbak is vol. Een deel van het tonerpoeder wordt opgevangen in de opvangbak en deze moet je af en toe legen. Pas op dat je het poeder niet inademt of knoeit.
- 26, 27, 28, 29: de cartridges worden niet herkent. Verwijder de cartridges en reset de printer. Plaats hierna de cartridges opnieuw.
Codes d'erreur à 3 caractères
Foutcodes van 3 tekens bestaan uit één letter en 2 cijfers. Vaak begint de foutcode met een letter, gevolgd door 2 cijfers.
- E50: waarschijnlijk is de printer te warm. Zet de printer uit, laat hem een tijdje afkoelen en probeer opnieuw te printen.
- E51/E52: een probleem met de laser. Soms helpt het om de printer uit te zetten en na een tijdje weer opnieuw aan te zetten.
- E54/E60: de printer heeft een probleem gedetecteerd bij het doorvoeren van het papier of de ventilator heeft een storing. Zet de printer uit en probeer het daarna nog een keer.
- E57/E83/E88: het papier is vastgelopen (paper jam) in een bepaald deel van de printer. Lees hieronder hoe je dit oplost.
Codes d'erreur textuels
En plus des codes d'erreur à 2 ou 3 caractères, les imprimantes Brother affichent parfois également un message d'erreur textuel sur l'écran ou sur votre PC/ordinateur portable :
- Clean Drum Unit : il s'agit du même message d'erreur que le 7D (voir « Codes d'erreur à 2 caractères »). Vérifiez comment nettoyer le tambour d'imprimante dans le mode d'emploi de votre imprimante.
- Replace Laser Unit : le laser de l'imprimante doit être remplacé. Vous ne pouvez pas le faire vous-même. Le dysfonctionnement se produit pendant la période de garantie ? Alors, contactez le service client.