Tips voor het maken van de beste productfoto
Tip 1: gebruik een camera met een grote beeldsensor
Je wilt natuurlijk dat je productfoto's van goede kwaliteit zijn. Om dit bereiken heb je een camera nodig met een grote beeldsensor, het liefst van APS-C of full frame formaat. Zulke camera's leveren beelden op met veel details. Met een camera die je helemaal handmatig instelt, heb je de meeste controle over de belichting. Hiermee creëer je zelfstandig het gewenste resultaat. Een geavanceerde compactcamera en alle systeem- of spiegelreflexcamera's voldoen vaak aan deze eisen.
Tip 2: zorg voor de juiste camera instellingen
In een productfoto is vaak alles in het beeld scherp. Dit effect bereik je met een klein diafragma, ofwel een groot diafragmagetal (f). De ISO waarde houd je laag zodat er geen ruis in de foto ontstaat. Om onderbelichting te voorkomen, zorg je ervoor dat de sluiter wat langer openstaat. Probeer een te lange sluitertijd te voorkomen in verband met bewegingsonscherpte. Dit laatste probleem los je ook op door gebruik te maken van een statief.
Tip 3: voorkom slagschaduw door goede belichting
Een goede belichting is misschien wel het belangrijkst bij productfotografie. Je wilt het liefst slagschaduw in de foto voorkomen. Dit doe je door een gelijkmatige belichting toe te passen tijdens het fotograferen. Maak daarom gebruik van (studio)lampen die het product van 2 kanten belichten. Zet bij voorkeur de flitser uit, hier creëer je alleen meer schaduw mee. Daglicht levert in veel gevallen een mooie egale en zachte belichting op. Dit effect bereik je ook met een softbox om de lamp.
Tip 4: maak gebruik van een geschikte achtergrond
Het type achtergrond dat je gebruikt hangt af van het soort productfoto's dat je maakt. Als je productfoto's schiet voor een webshop, maak je gebruik van een egale achtergrond. Er zijn achtergronden beschikbaar in het wit, groen, grijs en zwart. Hiermee knip je het onderwerp in de nabewerking gemakkelijk uit de foto. Als je voor sfeervolle productfoto's kiest, maak je gebruik van een achtergrond die met het product matcht. Denk hierbij aan specifieke kleuren of materialen als hout en marmer.
Tip 5: plaats het product altijd op de voorgrond
Een goede compositie maakt een foto spannender. Bij productfotografie hoef je in principe niet te letten op de compositie, tenzij je attributen gebruikt. Zorg ervoor dat de aandacht altijd op het product ligt en niet op de extra's die je hebt toegevoegd. Dit doe je bijvoorbeeld door het product op de voorgrond of verhoogd neer te zetten. Als je zonder attributen werkt, zorg je ervoor dat het product in het kader past en je het product van alle kanten fotografeert.
Tip 6: gebruik een opnametent voor meer gemak
Als je alleen met een egale achtergrond en gelijkmatige belichting wilt werken, is een opnametent erg handig. Hierin maak je in een handomdraai een goede productfoto. Een opnametent is snel op te zetten. Bij de meeste opnametenten worden juist afgestelde lampjes en verschillende kleuren achtergronden geleverd. Dit maakt deze ministudio erg geschikt voor de productfotograaf die vaak webshopfoto's maakt. Er zijn opnametenten beschikbaar voor producten met verschillende grootten.