- We houden je privégegevens privé
- Meer weten?
- Cookies
- Veilige betaalomgeving
- Lid van Safeshops.be
- Bestellen & pre-order
- Levering
- Retour & reparatie
- Inruil & Tweedekans
- Reviews & klanttevredenheidsonderzoek
- Contact met onze klantenservice
- Bezoek van de Coolblue-website
- Account
- Nieuwsbrief & e-mail
- Persoonlijk advies
- Acties
- Social Media
- Beveiliging, wifi & camera’s
- De Coolblue-app
- Coolblue Zakelijk
- Een kwetsbaarheid melden
We houden je privégegevens privé
We doen er alles aan om jouw privégegevens ook echt privé te houden. Wanneer je iets bij ons bestelt, wil je natuurlijk geen pottenkijkers die er met jouw persoonsgegevens vandoor gaan. Terecht ook.
We vragen wel gegevens van jou, zodat we je zo goed mogelijk kunnen helpen. Welke gegevens we vragen en waarvoor we ze gebruiken lees je hieronder. Ook zie je wat je rechten zijn, wie toegang heeft tot je data en hoe lang we je gegevens bewaren.
Dit privacybeleid is voor het laatst gewijzigd op 4 maart 2022.
Meer weten?
Wil je nog meer weten, bijvoorbeeld waar jouw gegevens worden bewaard of wie toegang hebben tot jouw data? Dat kan.
Cookies
Coolblue deelt cookies uit wanneer je ons bezoekt. Sorry, geen lange vingers, biscuits of gevulde koeken die je eetlust bederven. Maar kleine (tijdelijke) tekstbestanden voor je pc. Nieuwsgierig naar ons assortiment cookies?
Dankzij cookies hoef je niet steeds dezelfde informatie in te voeren of te downloaden wanneer je bij ons terugkomt. Lekker handig! Bovendien helpen ze ons inzien hoe je onze sites gebruikt en hoe wij de boel beter en klantvriendelijker kunnen maken. Het moet gezegd worden: we gebruiken ze ook voor marketingdoeleinden.
Het staat je vrij om cookies uit te schakelen. Hou er dan wel rekening mee dat de websites niet optimaal werken.
Veilige betaalomgeving
Coolblue houdt graag de hand op jouw knip. Want niemand mag een dief van jouw portemonnee zijn. Daarom maken we gebruik van een beveiligde internetbeveiliging zodra je begint met het afrekenen van je bestelling. Dan krijgen anderen niet de kans om stiekem mee te kijken. Via - excuses voor het technische geblabla - SSL worden je transactiegegevens versleuteld over internet verstuurd. Om met SSL te betalen heb je geen speciale software nodig. Je herkent een veilige SSL-verbinding aan het " groene slotje" (zie onder) in je browser.
Lid van Safeshops.be
Klanttevredenheid staat bij Coolblue hoog in het vaandel. Dat mag je van ons aannemen. Sterker nog: je mag ons gerust op onze blauwe ogen geloven. Mocht dat niet voldoende zijn, dan is er gelukkig altijd nog het label Certified by Safeshop.be. Safeshops.be deelt dit alleen uit aan webshops die zich houden aan zijn principes en uiteraard aan de Belgische wetgeving. Coolblue is lid van dit Belgische collectief en mag het label daarom met trots dragen.
Leuk. Maar wat heb ik hieraan?
Goede vraag. Het antwoord is eenvoudig: best wel veel. Zie je het Certified by Safeshop.be-logo staan, dan weet je dat je sowieso met een betrouwbare webshop te maken hebt...
- Die je een veilige betaalomgeving biedt.
- Wiens algemene voorwaarden voldoen aan alle wettelijke regelingen.
- Waar je achteraf nog 14 dagen bedenktijd hebt.
- Die jouw klachten serieus, snel en correct afhandelt.
Bestellen & pre-order
In een aantal gevallen hebben we gegevens van je nodig. Bijvoorbeeld als je online of in één van onze winkels een product koopt, zodat we je aankoop kunnen verwerken in onze administratie. Of als we je een factuur willen sturen, je een pre-order plaatst of gewoon op de hoogte wilt blijven van onze voorraad. Dit laatste doen we natuurlijk pas nadat jij aangeeft dat we je op de hoogte mogen houden.
Wat willen we van je weten?
- Aanhef, voor- en achternaam
- Wij zijn Coolblue, en hoe heet jij? Dan zorgen wij dat je naam op je factuur prijkt.
- Adres en woonplaats
- We zetten je adres en woonplaats ook op de factuur. Dit gebruiken we ook als afleveradres. Je factuur kun je achteraf niet meer aanpassen.
- Telefoonnummer
- We gebruiken je telefoonnummer om je een bericht over je bestelling of over onze voorraad te sturen. Is er iets onduidelijk? Dan bellen we je even. Soms bellen we ook om te vragen of alles goed is gegaan. Dat scheelt ons allebei een slapeloze nacht. Verder zullen we je niet zomaar bellen. Beloofd.
- Betaalgegevens en factuur
- Wij gebruiken een beveiligde betaalomgeving. Wanneer je met overschrijving betaalt, worden je gegevens in onze administratie opgeslagen om de betaling aan jouw bestelling te koppelen. Verder gebruiken we je bankrekeningnummer alleen wanneer je geld van ons terugkrijgt. Beloofd. Wanneer je met creditcard betaalt, sturen we je creditcardgegevens vanuit onze beveiligde omgeving rechtstreeks naar Adyen. Zij voeren onze creditcardbetalingen uit. Hierbij krijgen we jouw creditcardgegevens niet te zien, Adyen vertelt ons alleen of je betaling is gelukt. Op onze factuur staan de volgende gegevens: je voor- en achternaam, adres en woonplaats, factuurnummer, klantnummer en ordernummer. De factuur kan je achteraf niet meer aanpassen.
- IP-adres
- In de winkel herkennen we je aan je glimlach, maar op internet kijken we naar je IP-adres. Door de IP-adressen van onze bezoekers te onthouden kunnen we al onze klanten een veilige winkelervaring bieden.
- E-mailadres
- Je krijgt een mail over je bestelling of factuur, maar ook als een product dat je wilt bestellen weer op voorraad is.
- IMEI en Serienummers
- Van bepaalde producten leggen wij het serienummer en/of IMEI-nummer vast in onze administratie. Deze nummers staan ook op je factuur. Dit zijn handige identificatienummers als je product kwijt of gestolen is.
Levering
We leveren je bestelling op het juiste adres, op de juiste datum en het juiste tijdstip. Daarvoor hebben we je gegevens nodig. Die geven we door aan één van onze bezorgpartners. Of we brengen het product zelf met onze blauwe camion. Zit er een product tussen dat je wilt laten installeren? Dan sturen we een handige harry mee.
Wat willen we van je weten?
- Aanhef, voor- en achternaam
- Wij zijn Coolblue, en hoe heet jij?
- Adres en woonplaats
- Verstoppertje spelen is leuk, maar onze bezorgers brengen je pakje het liefst meteen bij jou. Met het juiste adres leveren ze je bestelling supersnel.
- Telefoonnummer
- We gebruiken je telefoonnummer om je bij de levering van sommige producten te sms’en als we er bijna zijn. Is er iets onduidelijk? Dan bellen we even. Soms bellen we ook of alles goed is gegaan. Dat scheelt ons allebei een slapeloze nacht. Verder zullen we je niet zomaar bellen. Beloofd.
- E-mailadres
- Je krijgt een e-mail om je bestelling te volgen. In sommige gevallen krijg je een aparte mail over de afleverafspraak of installatie, omdat we zeker willen weten dat je thuis bent.
Retour & reparatie
Als je product kapot is, wil je natuurlijk dat het zo snel mogelijk wordt gemaakt. Of je bent van gedachten veranderd en wilt je product binnen de bedenktermijn terugsturen. Dat kan natuurlijk ook. We repareren of vervangen je product, afhankelijk van de garantie.
Wat willen we van je weten?
- Ordernummer
- Handig. Hiermee kunnen we meteen terugvinden wat je bij ons hebt besteld, zodat we je zo snel mogelijk kunnen helpen.
- Postcode en huisnummer
- Als we je postcode en huisnummer weten, kunnen we zien of je je teruggestuurde product bij ons hebt besteld.
- Telefoonnummer
- We bellen je om een afspraak voor je reparatie te maken. En als we met onze blauwe camion onderweg zijn om je product te repareren of op te halen. Soms bellen we om te vragen hoe je het vond gaan. Verder zullen we je niet zomaar bellen. Beloofd.
- E-mailadres
- We mailen je het verzendlabel en houden je per mail op de hoogte van de gewenste oplossing. Als je moet betalen voor je reparatie mailen we je een betaalverzoek. Sommige producten die je niet bij ons hebt gekocht, kun je toch door Coolblue laten repareren. We hebben deze informatie nodig om uit te zoeken of wij je verder kunnen helpen.
- Aanhef, voor- en achternaam
- Wij zijn Coolblue, en hoe heet jij?
- Adres en woonplaats
- Verstoppertje spelen is leuk, maar onze bezorgers brengen je pakje het liefst meteen bij jou. Met het juiste adres leveren ze je bestelling supersnel.
- Telefoonnummer
- Soms bellen we om te vragen hoe je het vond gaan. Verder zullen we je niet zomaar bellen. Beloofd.
- E-mailadres
- We mailen je het verzendlabel en houden je per mail op de hoogte van de status van de reparatie. Betalen voor je reparatie doe je via het betaalverzoek dat we je mailen.
- Productinformatie
- Heb je het product niet bij Coolblue gekocht? Dan vragen we om productinformatie als merk, model, type, serienummers en/of IMEI-nummers.
- Wachtwoord
- Voor sommige reparaties hebben we je wachtwoord nodig. Voordat je je product aan ons geeft, vragen we je om je wachtwoord te wijzigen en dit nieuwe wachtwoord met ons te delen. Als we klaar zijn met repareren, vragen we je het wachtwoord opnieuw te wijzigen.
Inruil & Tweedekans
Werkt het niet meer tussen je product en jou? Dan geven we je product graag een tweede kans. Als je dit zelf nog niet hebt gedaan, verwijderen we natuurlijk eerst al je persoonsgegevens. Kan het product geen tweede kans krijgen? Dan wordt het milieuvriendelijk verwerkt.
Soms is een gebruikt product geld waard en kan je het via ons inruilen bij één van onze partners. Deze partner is zelf 100% verantwoordelijk voor jouw privacy. Hoe dat precies zit, kan je nalezen in het privacybeleid van die partner.
Als je een product via ons inruilt, willen we onder andere dit van je weten:
- Aanhef, voor- en achternaam
- Wij zijn Coolblue, en hoe heet jij?
- Adres en woonplaats
- We willen graag weten waar je teruggestuurde product vandaan komt. Of heb je een Tweedekansje gekocht? Dan leveren we het op dit adres.
- Telefoonnummer
- Soms bellen we om te vragen hoe je het vond gaan. Verder zullen we je niet zomaar bellen. Beloofd.
- E-mailadres
- We mailen je het verzendlabel en een Coolblue-waardebon of shoptegoed ter hoogte van de inruilwaarde.
Reviews & klanttevredenheidsonderzoek
We doen alles voor een glimlach. Om te controleren of onze missie is geslaagd, sturen we je een mail of bericht via social media om je tevredenheid te meten. Wij vinden het fijn om te weten wat er beter kan, en voor andere klanten is het handig om te bepalen of zij hun product bij ons willen bestellen.
We mailen je bijvoorbeeld voor een klanttevredenheidsonderzoek over de levering van je koelkast of om te vragen hoe goed onze klantenservice je klacht heeft afgehandeld. We kunnen je ook per mail vragen om een review achter te laten over je laatste aankoop. Of je krijgt persoonlijke tips en informatie over producten op basis van je aankopen bij Coolblue.
Wil je deze e-mails liever niet ontvangen? Geen probleem, even goede vrienden. Je kan zelf je e-mailwensen aanpassen in Mijn Coolblue. Of je afmelden met de afmeldlink in de mails. Geraak je er niet aan uit? Onze klantenservice helpt je graag verder.
Cookies
We willen onze website zo optimaal mogelijk laten werken en elke dag een beetje beter maken. Daarom meten we het gedrag van onze bezoekers aan de hand van cookies. We meten bijvoorbeeld het bekijken van pagina's, inzoomen op producten of het klikken op links. Natuurlijk gaan we altijd netjes met je gegevens om.
Contact met onze klantenservice
We helpen je met vragen over je bestelling, lossen problemen voor je op of vertellen je alles over onze nieuwste producten. Je kunt met ons bellen, mailen, tweeten en facebooken. Of kom gerust eens langs in één van onze winkels.
Je hoeft je verhaal niet 2 keer te vertellen, we onthouden het gewoon. Oké, oké: dankzij een notitie, want wij zijn stiekem ook maar mensen. Om je vraag of klacht te behandelen kunnen we vragen naar je ordernummer, naam, e-mailadres, telefoonnummer en andere gegevens die de afhandeling makkelijker maken.
Om onze service elke dag een beetje beter te maken, analyseren we alle contactmomenten. Dat doen we bijvoorbeeld door een telefoongesprek met je op te nemen voor trainingsdoeleinden. Natuurlijk laten we je dat wel van tevoren weten. Zo kan je je stem alvast opwarmen. De opnames bewaren we niet langer dan 30 dagen.
Bezoek van de Coolblue-website
Als je verder surft op de website van Coolblue of op een product klikt, krijg je van ons cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derden jouw internetgedrag op onze website. Zo volgen we de zoektermen die je gebruikt en zien we welke producten je aanklikt of bestelt.
Met deze informatie tonen we advertenties op basis van jouw interesses, meten we de effectiviteit van onze advertenties, maken we je e-mails persoonlijker en kun je informatie delen op social media. Meer weten over cookies of je instellingen aanpassen? Bekijk onze cookie-pagina.
Account
Leuk dat je een Mijn Coolblue-account hebt! Nu hoor je er echt helemaal bij. In je account bewaren we gegevens van eerdere bestellingen, retouren, e-mailwensen en persoonlijke gegevens. Handig, dan hoef je deze gegevens niet elke keer opnieuw in te voeren.
De volgende gegevens staan in je account:
- Voor- en achternaam
- Wij zijn Coolblue, hoe heet jij?
- Factuur- en afleveradres
- We zetten je adres en woonplaats ook op de factuur. Dit gebruiken we ook als afleveradres. Je factuur kun je achteraf niet meer aanpassen.
- Telefoonnummers
- We gebruiken je telefoonnummer om je een bericht over je bestelling of over onze voorraad te sturen. Is er iets onduidelijk? Dan bellen we je even. Soms bellen we ook om te vragen of alles goed is gegaan. Dat scheelt ons allebei een slapeloze nacht. Verder zullen we je niet zomaar bellen. Beloofd.
- Geboortedatum
- We vinden het leuk om je te feliciteren met je verjaardag. Houd je je leeftijd liever voor jezelf? Dan hoef je je geboortedatum niet door te geven.
- E-mailadres
- Je e-mailadres is je gebruikersnaam waarmee je inlogt in je Mijn Coolblue-account. We gebruiken je e-mailadres ook om je persoonlijke en algemene mails te sturen. Krijg je liever geen mails meer? Dan kan je je voorkeuren aanpassen in je account of je uitschrijven via de afmeldlink in de mails zelf.
- Wachtwoord
- We slaan je wachtwoord op in geheime code. Die is zó geheim, dat wij ook niet kunnen zien wat je wachtwoord is. De code kijkt of je wachtwoord klopt als je inlogt.
- Ordernummer
- Handig, zo kunnen we terugvinden wat je bij ons hebt besteld. Dit nummer kan je nodig hebben als je contact met ons opneemt.
- Retournummer
- Met dit nummer registreren we je retour en houden we de status bij. Zo kun je zien of je retour is afgehandeld.
- Factuur
- Op onze facturen staan de volgende gegevens: voor- en achternaam, adres en woonplaats, factuurnummer, klantnummer en ordernummer. De factuur kan je achteraf niet meer aanpassen.
Nieuwsbrief & e-mail
We sturen je verschillende soorten e-mails. Je ontvangt e-mails naar aanleiding van je aankoop met bijvoorbeeld informatie over je bestelling, een review-verzoek of tips over je product. In deze e-mails maken wij gebruik van technieken die de effectiviteit van onze diensten meten en verbeteren.
Daarnaast kun je je aanmelden voor persoonlijke aanbiedingen, de wekelijkse nieuwsbrief en de zakelijke nieuwsbrief. De persoonlijke aanbiedingen ontvang je af en toe en zijn gebaseerd op jouw aankopen bij Coolblue. De inhoud van de nieuwsbrief is gepersonaliseerd op basis van je aankopen en de producten die je hebt bekeken op onze website.
We sturen je alleen persoonlijke aanbiedingen en nieuwsbrieven met jouw toestemming. Ontvang je liever geen nieuwsbrieven meer? Uitschrijven is makkelijk: via de link onderaan de e-mail, je Mijn Coolblue of via de klantenservice.
Persoonlijk advies
We leren je graag goed kennen, zodat we je persoonlijk advies kunnen geven. Hoe doen we dat?
Wanneer je bent ingelogd in Mijn Coolblue herkennen we je als unieke bezoeker en houden we gegevens bij over jouw gedrag op onze website. Denk hierbij aan het bekijken van pagina's, het inzoomen op een product of het klikken op links. Zo kunnen we je leesgedrag op onze website analyseren en content maken die bij jouw persoonlijke wensen past. We koppelen je leesgedrag aan je Mijn Coolblue-account en je aankoopgegevens. Deze combinatie slaan we centraal op, zodat we alles goed kunnen analyseren.
Waar we je data voor gebruiken? Om onze advertenties en e-mails te personaliseren. We laten je dus zoveel mogelijk nuttige advertenties zien op onze website, of op de websites van derden. Zo voorkomen we dat je advertenties ziet waar je niet op zit te wachten. Wij weten namelijk dat je liever Nespresso dan Senseo drinkt. Zo hebben we er allebei iets aan.
Om zoveel mogelijk nuttige advertenties aan je te laten zien, kunnen we ook deelnemen aan Facebook’s Custom Audience programma of het soortgelijke programma van Google. Hierin delen we gegevens zoals bijvoorbeeld je e-mailadres of telefoonnummer. Wil je dit liever niet? Geen probleem. Dan kan je dit uitzetten via Mijn voorkeuren.
We gebruiken je data ook om je advies op maat te geven per mail. Meer informatie hierover vind je onder ‘Nieuwsbrief & e-mail’. We gaan netjes met je data om en als we hier derde partijen bij betrekken, zorgen we ervoor dat zij ook netjes met je data omgaan. Beloofd.
We gebruiken ook cookies om je beter te leren kennen. Wil je dat liever niet? Geen probleem. Bekijk onze cookie-pagina. Door cookies te verwijderen kunnen wij je niet meer herkennen als unieke bezoeker en laten we je niet langer persoonlijke advertenties zien. Je kunt dan nog wel algemene advertenties tegenkomen. Sociale media-pagina’s laten je bijvoorbeeld ook advertenties zien op basis van historische data. Voor meer informatie om dit aan te passen, raden we je aan om het privacybeleid van deze partijen te bekijken.
Acties
Ken je die verhalen van loterijwinnaars die nooit komen opdagen? Juist. Natuurlijk laat je je naam, telefoonnummer en e-mailadres achter als je meedoet aan een Coolblue-actie. Je hoort dan van ons of je gewonnen hebt. Of we geven je geld terug via een cashback-actie.
We gebruiken deze gegevens ook om onze acties te analyseren. Zo worden ze elke keer nóg leuker.
Social Media
Je kunt met ons tweeten, facebooken en chatten. Ook vinden we het leuk als je onze filmpjes bekijkt op Youtube of ons liket op Facebook. We tonen je nuttige advertenties op social media over onze nieuwste producten of aanbiedingen op basis van jouw interesses. Dit gebeurt inderdaad met cookies. We delen nooit ons klantenbestand direct met Facebook of Twitter.
Beveiliging, wifi & camera’s
- Wifi en camera’s
- Alle Coolblue-winkels zijn voorzien van camera’s. Dat is van belang voor jouw veiligheid en die van onze medewerkers en producten. Camerabeelden van onze winkels bewaren we niet langer dan 4 weken. Tenzij we iets verdachts zien dat we verder moeten onderzoeken of we de beelden langer moeten bewaren vanwege een andere wettelijke verplichting. Doe alsof je thuis bent. Maak gerust gebruik van de gratis wifi in onze winkels. Als je gebruik maakt van ons wifi-netwerk, worden gegevens verzameld van het apparaat waarmee je inlogt, waaronder het MAC-adres (identificatienummer). Deze gegevens worden door ons alleen gebruikt om misbruik te voorkomen. We blokkeren de toegang van het apparaat als er illegale activiteiten plaatsvinden op ons wifi-netwerk.
- Beveiliging
- Het liefst vertrouwen we alles en iedereen. Online en offline. Maar dat is een beetje naïef. Soms moeten we klantgegevens gebruiken om fraude te onderzoeken, te voorkomen en tegen te gaan. Dit is in het belang van Coolblue en alle klanten. En als je je echt héél verdacht maakt, moeten we je gegevens doorgeven aan overheidsinstanties en dat vindt niemand leuk. Liever niet doen dus.
De Coolblue-app
Coolblue heeft een eigen app, zodat je ons altijd bij de hand hebt. Als je onze app downloadt ga je akkoord met de voorwaarden. Je vindt dit privacybeleid ook terug in de App Store en Play Store. Als je de app downloadt, registreren we je IP-adres en informatie over hoe je de app gebruikt. Apple en Google registreren gebundelde demografische gegevens van onze totale gebruikersgroep.
In onze app kun je al onze producten vinden en bestellen. Als je inlogt in Mijn Coolblue kunnen we je relevante aanbiedingen en advertenties laten zien. Ook vind je in je Mijn Coolblue-account een overzicht van al je bestellingen.
We kijken in welk land en in welke taal je onze app gebruikt, zodat we je het juiste assortiment kunnen laten zien. Als je bent ingelogd in onze app kunnen we je relevante aanbiedingen en advertenties laten zien. Ook worden er cookies binnen onze app geplaatst wanneer je hem gebruikt. Ze zijn puur functioneel: aan de hand van de data kunnen we de app steeds een beetje beter maken. En de cookies onthouden de inhoud van je winkelwagen en zorgen dat je ingelogd blijft. Handig.
Coolblue Zakelijk
Geef tijdens het bestellen aan dat je een zakelijke klant bent en we passen onze service aan jouw situatie aan. We vragen je dan alle gegevens die worden genoemd onder ‘Bestellen’. Daarnaast hebben we je bedrijfsnaam, rechtsvorm, BTW-nummer en ondernemingsnummer nodig om je als zakelijke klant te kunnen registreren en een credit check uit te voeren.
We sturen je als zakelijke klant ook graag onze zakelijke nieuwsbrief met relevante aanbiedingen. Krijg je onze nieuwsbrieven liever niet? Uitschrijven is makkelijk. Dat doe je in je Mijn Coolblue-account of via de link onderaan de nieuwsbrief zelf.
Een kwetsbaarheid melden
Heb je kwetsbaarheid gevonden in één van onze diensten? Bijvoorbeeld een zwakke plek in onze systemen? Dan vernemen we dat graag. Stuur je vondst naar foutjebedankt@coolblue.be. Voeg toe:
- Wat je precies gevonden hebt;
- Welke IP-adressen je hebt gebruikt;
- Welke stappen hebben geleid tot de kwetsbaarheid.
Heb je ook screenshots of een video van wat je gevonden hebt? Stuur die dan ook mee.
Tijdens het onderzoek
Natuurlijk gaan we je melding grondig bekijken. We willen je vragen om tijdens ons onderzoek geen informatie te delen met anderen en geen gebruik te maken van de kwetsbaarheid. Dat kan namelijk vervelende gevolgen hebben voor iedereen. Natuurlijk houden we je op de hoogte van de voortgang. Dankjewel!