Geschreven door Maurits

Specialisten review van de Sony WF-1000XM5

De Sony WF-1000XM5 is de opvolger van de populaire WF-1000XM4. Deze stond bekend om gebalanceerd geluid en een sterke noise cancelling. Qua uiterlijk lijken de WF-1000XM5 oordopjes niet op de WF-1000XM4. Zo is de WF-1000XM5 glanzend zwart en kleiner. In deze review lezen jullie wat ik van deze oordopjes vind.

Sony WF-1000XM5

In ear | 8 uur accuduur | Noise cancelling
249,-
  • Dankzij actieve noise cancelling sluit je je af van de buitenwereld.
  • Je zit dankzij de batterijduur van 24 uur bijna nooit zonder muziek.
  • Dankzij Fast Pair verbinden de oordopjes automatisch aan je laatst verbonden afspeelapparaat.
  • De oordopjes zijn waterbestendig, en niet waterdicht, waardoor je ze niet schoonmaakt onder de lopende kraan.

Eerste indruk van de Sony WF-1000XM5

Sony WF1000XM5 eerste indruk

De oplaadcase is qua design bijna hetzelfde als die van de Sony WF-1000XM4. Het verschil is dat het lampje in de oplaadcase nu een klein rond lampje is. Het design van de oordopjes is alleen flink veranderd. De oordopjes zijn rond afgewerkt. Sony levert 4 maten stevige, schuimen oortips mee. Ook vind ik in de volledig kartonnen doos een usb C naar usb A oplaadkabel.

Sterke noise cancelling

Noise cancelling Sony wf1000xm5

De noise cancelling van deze oordopjes dempt omgevingsgeluiden sterk. In een drukke omgeving zoals de trein of een kantoor hoor ik geen pratende mensen, waardoor ik opga in de muziek. Ook focus ik mij dankzij noise cancelling goed op mijn werk. Deze oordopjes onderdrukken geluid beter dan andere noise cancelling oordopjes die ik getest heb. Ik wissel tussen noise cancelling en transparante modus met een tik op het linker oordopje. Met transparante modus hoor ik veel van mijn omgeving.

Krachtige lage tonen

muziek Sony WF 1000XM5

Het geluid van de Sony WF-1000XM5 is goed in balans. Bij verschillende muziekstijlen klinkt de muziek zoals de artiest deze bedoeld heeft. Daarnaast zijn de lage tonen zoals de bas en drums krachtig. Toch blijft het stemgeluid helder klinken. Ook klinkt muziek gedetailleerd, waardoor ik niks van mijn favoriete muziek mis. Ik vind het geluid bij oudere modellen al goed, maar bij de WF-1000XM5 gaat Sony nog een stap verder.

Sony Headphones App

Sony Headphones app in gebruik

Met de Sony Headphones App pas ik het geluid naar mijn voorkeuren aan. Ik pas bijvoorbeeld zelf de noise cancelling en de geluidsweergave aan. Zo kies ik ervoor om focus te leggen op de lage tonen, of juist op de stem. Ook zie ik in de app hoeveel procent batterij elk oordopjes en de oplaadcase heeft. Met 360 Reality Audio kies ik voor ruimtelijk geluid. Zo voelt het alsof ik op een concert van mijn favoriete artiest ben.

Hoog draagcomfort

Draagcomfort Sony wf 1000XM5

Ik moet aan het begin even passen en draaien met de oordopjes voor de juiste pasvorm. Zodra ik deze pasvorm gevonden heb, zitten de oordopjes stevig in mijn oren. De oordopjes zijn groot en relatief zwaar, maar in mijn oren voelen ze niet zwaar aan. Ook steken de oordopjes niet ver uit mijn oren. De meegeleverde schuimen oortips voelen aan als kussens, waardoor ze een hoog draagcomfort hebben en goed in mijn oren zitten.

249,-

De Sony WF-1000XM5 is het oordopje voor jou als je een sterke noise cancelling en intens geluid wilt. Dankzij deze noise cancelling en het krachtige geluid ga ik helemaal op in mijn favoriete muziek. Het kost wat tijd om de oordopjes stevig in je oren te doen, maar zodra dit lukt, zitten ze goed. Vanwege de noise cancelling en het goede geluid zijn deze oordopjes geschikt voor op kantoor en onderweg.