Specialisten review van de Canon EOS R6 Mark II

De Canon EOS R6 Mark II is nog sneller dan zijn voorganger. Canon lanceerde de R6 Mark II begin november 2022. Ben je benieuwd naar de nieuwe functies van de EOS R6 Mark II? Ik test het autofocussysteem, de beeldstabilisatie en snelheid van de camera. Lees hier wat ik vind van de prestaties van de Canon systeemcamera.

Canon EOS R6 Mark II

24,2 megapixel full frame sensor | 4K, 60fps | Ingebouwde beeldstabilisatie
2.869,-
  • De camera fotografeert met 40 frames per seconde, waarmee je snel bewegende onderwerpen vastlegt.
  • Het verbeterde autofocussysteem herkent veel verschillende onderwerpen, zoals paarden en vliegtuigen.
  • Je videobeelden zien er scherp uit, omdat de camera 4K beelden oversampled van 6K opnames.
  • Er wordt geen geheugenkaart meegeleverd.
  • De lens heeft geen vast diafragma, waardoor de lichtsterkte afneemt als je inzoomt.

Eerste indruk van de Canon EOS R6 Mark II

Eerste indruk EOS R6 Mark II

De body van de Canon EOS R6 Mark II voelt erg stevig aan. Door de grote grip ligt de camera lekker in mijn hand. Hij heeft veel knoppen waar ik zelf instellingen aan toeken. Zo pas ik hem aan mijn wensen aan en heb ik hem sneller onder de knie. Ik test hem met de RF 24-105mm lens. Deze lens maakt de camera redelijk zwaar, vind ik. Als ik een hele dag fotografeer, krijg ik kramp in mijn handen.

Nauwkeurig autofocussysteem

Autofocus EOS R6 Mark II

Het autofocussysteem is erg snel. Als ik bijvoorbeeld een persoon in beeld neem, herkent de camera direct het oog. Hij kiest automatisch het oog dat het dichtst bij de camera is. Ik vind de onderwerp herkenning heel uitgebreid. Hij herkent nu ook voertuigen, zoals vliegtuigen en treinen. Deze herkenning werkt snel. Als een onderwerp uit beeld verdwijnt, pakt hij het meteen weer op als het onderwerp tevoorschijn komt. Zelfs in donkere situaties stelt de camera scherp op mijn onderwerp.

8 stops beeldstabilisatie

Beeldstabilisatie EOS R6 Mark II

Zowel foto's als video's maak ik uit de hand dankzij de 8 stops beeldstabilisatie. Dit betekent dat ik mijn sluitertijd tot 8 keer halveer. Dit is handig in donkere situaties. Ik wil zoveel mogelijk licht vangen, waardoor ik mijn sluitertijd langzamer zet. Hoe lager mijn sluitertijd, hoe langer het licht op de sensor van de camera valt. Het risico op bewegingsonscherpte wordt hierdoor groter. De beeldstabilisatie voorkomt dat mijn foto's onscherp zijn.

Fotograferen met 40 frames per seconde

Fotograferen met 40 fps EOS R6 Mark II

De EOS R6 Mark II is geschikt voor sportfotografie door de grote snelheid. In burst modus maak ik met de elektronische sluiter 40 foto's per seconde, en dat met AF tracking. De camera volgt mijn onderwerp, zo heb ik meer kans op een scherpe foto. In totaal maak ik ongeveer 75 foto's voordat de buffer vol zit. Als ik de mechanische sluiter gebruik, maak ik 12 foto's per seconde. Ik maak probleemloos foto's van bewegende dieren of mensen.

Video mogelijkheden

Video mogelijkheden EOS R6 Mark II

Ik neem mooie video's op in 4K resolutie. Als je een externe recorder met hdmi gebruikt, neem je 6K video's op met 60 fps, die de camera omzet in 4K video's. Hierdoor zien je 4K beelden er nog scherper uit en hebben ze minder ruis. Deze video's zijn bijvoorbeeld geschikt voor tv. De camera heeft een hogere leessnelheid, waardoor ik minder last heb van het zogenaamde rolling shutter effect. Dit merk ik als ik de camera snel beweeg tijdens het filmen. Ik heb minder last van vervormingen.

2.869,-

De Canon EOS R6 Mark II is een veelzijdige camera. Als je geïnteresseerd bent in zowel foto- als videografie, is dit een camera voor jou. Ik film in 4K resolutie met 60 frames per seconde. De hoge snelheid maakt de camera geschikt voor sport- en actiefotografie. Met de elektronische sluiter fotografeer ik met 40 frames per seconde. In combinatie met het snelle autofocussysteem met onderwerp herkenning en de 8 stops beeldstabilisatie, levert dat scherpe foto's op.

Manon
Manon Camera specialist.