Geschreven door Sanne

Specialisten review van de Canon EOS M50

Ik was al een tijdje benieuwd naar de Canon EOS M50. Op het eerste gezicht is het een hele leuke systeemcamera. Met daarnaast een veelbelovende beeldkwaliteit, zowel voor foto's als video's. In deze specialisten review lees je wat ik van het ontwerp, de beeldkwaliteit en de bediening van het toestel vind.

De Canon EOS M50 is niet meer leverbaar

Helaas is de Canon EOS M50 niet meer leverbaar. Bekijk daarom de opvolger, de Canon EOS M50 Mark II.

Canon EOS M50 Mark II

24,1 megapixel APS-C sensor | Filmt in 4K Ultra HD | Met wifi en bluetooth
729,-
  • Leg zowel je vrienden en familie als weidse landschappen vast met de 15-45mm lens.
  • Je neemt gedetailleerde videobeelden op in 4K kwaliteit.
  • Maak eenvoudig vlogs en selfies dankzij het 180 graden kantelbare lcd scherm.
  • Via wifi en bluetooth stuur je draadloos jouw beelden naar je smartphone of tablet.
  • De camera heeft geen afdichtingen tegen stof en spatwater.
  • Er wordt geen geheugenkaart meegeleverd.

Licht van gewicht

Mijn eerste indruk van de camera is positief. De camera is lekker compact en licht van gewicht. Het toestel ligt goed in de hand als ik hem oppak. Verder lijkt de camera makkelijk te bedienen, het aantal knoppen is beperkt. Ook valt het grote LCD scherm mij direct op. Daar zullen mijn beelden in ieder geval goed op te zien zijn. Ik ben nieuwsgierig naar de mogelijkheden van de camera.

Fysieke kenmerken

Groot LCD scherm

Een compact toestel met een groot LCD scherm

Het is een compact toestel, de camera past gemakkelijk in mijn hand. Daarnaast is de camerabody met 390 gram licht van gewicht. Zo weet ik dat ik de camera in ieder geval overal mee naartoe kan nemen. Hoewel de body niet breed is, is het LCD scherm dat wel. Dit zorgt voor een helder beeld van mijn opnamen tijdens en na het fotograferen of filmen. Bovenop de camera zit een redelijk grote viewfinder waardoor ik mijn onderwerpen goed kan bekijken.

Kleurrijke, scherpe opnamen vol detail door geavanceerd systeem

De camera heeft een 21,1 megapixel sensor en een krachtige processor. Mijn foto's zijn hierdoor levendig van kleur en bevatten veel detail. Daarnaast heeft het toestel een krachtige processor die het onder meer mogelijk maakt om in 4K kwaliteit te filmen. Opnamen maken in donkere situaties is ook geen probleem. Door het maximale ISO bereik van 51.200 maak ik nog redelijk goede beelden bij weinig licht. De snelle en nauwkeurige autofocus zorgt ervoor dat mijn opnamen altijd scherp zijn.

Filmen

Filmen in 4K kwaliteit

Het maken van video's en vlogs in 4K kwaliteit

Vooral het maken van filmopnamen is een feestje met deze camera. Het toestel maakt namelijk opnamen in 4K kwaliteit. Een nadeel van deze filmkwaliteit is dat je er geen wijde opnamen mee maakt. De beelden zijn namelijk automatisch wat ingezoomd. Tijdens het filmen werkt de autofocus erg nauwkeurig en snel. De camera volgt mijn onderwerpen tijdens het filmen goed. Het kantelbare scherm is naar de zijkant open te klappen, waardoor je ook gemakkelijk vlogs maakt met het toestel.

Gebruiksvriendelijk

Gebruiksvriendelijk menu

Een overzichtelijk menu en handige instellingen

De camera is erg overzichtelijk. Hierdoor is het toestel makkelijk te bedienen. Daarnaast helpt het eenvoudig vormgegeven menu mij goed bij het kiezen van de instellingen. Ik kan de camera zowel via de knoppen als het touchscreen instellen. Ik ben daarnaast erg te spreken over de A+-stand. Hierin stel ik via het scherm bijvoorbeeld vooraf het contrast, de kleur en de scherpte van de achtergrond in. Zo hoef ik dit later op de computer niet meer aan te passen.

Deze camera valt helemaal in de categorie klein maar fijn. Het toestel is lekker compact en licht van gewicht waardoor je hem overal mee naartoe neemt. Daarnaast zijn de prestaties zeker iets om over naar huis te schrijven. De beelden zijn ontzettend helder en gedetailleerd. Filmen deed ik met deze camera in 4K kwaliteit. Tijdens het filmen volgde de autofocus mijn onderwerpen goed. Het vinden van de juiste instellingen is vrij gemakkelijk. Het overzichtelijke menu loodst je er zo doorheen.

Sanne
Sanne Camera specialist.