Geschreven door Frank

Specialisten review van de Samsung QLED Q74C

De Samsung QLED Q74C is de middenklasse tv uit de QLED serie van 2023. De tv beschikt over een 4K QLED scherm, een hoge beeldverversing van 100 hertz, 4 hdmi 2.1 ingangen en een lage input lag. Deze functies maakt de tv niet alleen aantrekkelijk voor film- en seriekijkers, maar ook voor gamers. Ik ging langs bij Samsung om de tv te testen en in deze review vertel ik je er alles over.

Samsung QLED 55Q74C (2023)

4K (UHD) | Smart tv: Tizen | 100 Hz
790,-
tijdelijk uitverkocht
  • De QLED techniek zorgt voor rijke, pure kleuren en levendige beelden.

• Snelle bewegingen komen vloeiend in beeld dankzij de 100 hertz beeldverversing.

• Door de lage input lag en hdmi 2.1 ingangen geniet je van een razendsnelle game-ervaring.

• Deze tv heeft een 8 bit paneel, waardoor je minder kleurdetails ziet dan bij een 10 bit paneel.

Eerste indruk van de Samsung QLED Q74C

eerste indruk q74c

Het beeldscherm van de Q74C heeft een slank ontwerp dat 27 millimeter dik is en rust op een moderne, platte voet. Dit moderne ontwerp is hierdoor een echte toevoeging aan je interieur. De televisie wordt net als de andere Samsung televisies geleverd met de handige en minimalistische Solar One Remote.

Heldere beelden met een groot kleurbereik

kleurbereik q74c

De Q74C toont kleurrijke beelden met een hoge helderheid dankzij het QLED scherm. Het QLED scherm laat kleurtinten op een nauwkeurige manier door. Hierdoor zie ik in een natuurdocumentaire verschillende tinten geel in de vacht van de baviaan. Door de kleurdiepte van 10 bit toont het beeld van de tv meer dan 1 miljard kleuren. In combinatie met de piekhelderheid van 1.000 nits springen de kleuren van het beeldscherm af. Hierdoor is de natuurdocumentaire met alle kleurrijke beelden erg levendig en meeslepend.

Goed contrast en een brede kijkhoek

q74c contrast

De Q74C toont een sterk contrast en heeft een brede kijkhoek dankzij de Dual Led techniek. Zo is de ene helft van de vacht van de panda écht donker, terwijl de rest van de vacht en de omgeving kleurrijk en fel is. Het contrast blijft ook duidelijk zichtbaar als ik de tv vanuit een hoek bekijk. De Q74C past het beeldscherm aan aan je omgeving door de verbeterde processor. De helderheid van de tv verhoogt de helderheid wanneer er veel lichtinval is op het beeldscherm. Zo zijn beelden kleurrijk als je overdag films en series kijkt.

Handige functies, ook voor gamers

q74c functies

De Q74C is erg geschikt voor gamers. Door de verversingssnelheid van 100 hertz worden beelden vloeiend getoond. Hierdoor krijg je alle details mee tijdens het gamen. Zo zie je tijdens een explosie alle brokstukken duidelijk door het beeld vliegen. Door de lage input lag van 5,8 milliseconden zit er weinig vertraging tussen je controller en het scherm, waardoor je je tegenstander een stap voor bent. Dankzij de 4 hdmi 2.1 aansluitingen sluit je gemakkelijk 4 verschillende apparaten aan op de tv, zoals spelcomputers.

Prima geluidservaring

geluidservaring

De tv beschikt over Object Tracking Sound Lite. Hierdoor beweegt het geluid van de tv mee met de bewegingen op het scherm.Door Adaptive Sound past het geluid zich automatisch aan aan je omgeving. Is er veel geluid in je kamer? Dan gaat het geluid van de tv automatisch wat harder. Het geluid zelf is prima, maar niet bijzonder. Voor een echt meeslepende geluidsbeleving sluit je een soundbar en subwoofer aan. De Q-Symphony techniek combineert het geluid van je televisie èn je soundbar voor een meeslepende luisterervaring.

Veel gebruiksgemak

afstandsbediening q74c

De televisie wordt geleverd met de handige Solar One Remote. Deze afstandsbediening is compact en heeft weinig knoppen.. Hierdoor is hij erg overzichtelijk. Ook ligt hij fijn in de hand. Met één druk op de knop beland ik in het schermvullende smart menu van de tv. Hier navigeer ik makkelijk door mijn favoriete apps als Spotify en Amazon Prime. Ook via de 4 smartknoppen op de afstandsbediening beland ik in een paar seconden in het overzicht van apps als Netflix of Disney+.

4K (UHD) | Smart tv: Tizen | 100 Hz
790,-
tijdelijk uitverkocht

De Samsung QLD Q74C is een middenklasse QLED televisie met handige functies. Door het QLED scherm en de hoge verversingssnelheid komen films en series helder, kleurrijk en vloeiend in beeld. Gecombineerd met de lage input lag en de 4 hdmi ingangen is de tv ook geschikt voor gamers. Wel sluit je een soundbar aan voor een meeslepende geluidservaring, want die biedt de tv niet. De tv toont heldere en kleurrijke beelden dankzij het QLED scherm. Voor een verbeterde helderheid en geluidservaring, kies je voor de Samsung QLED Q80C.

Frank
Frank Televisie specialist.