Geschreven door Doris

Specialisten review van de Samsung Q80C

De Samsung QLED Q80C is een middenklasse tv uit de QLED serie van 2023. De tv heeft een 4K (UHD) resolutie en geeft tot wel 1 miljard kleuren weer door het 10 bit scherm. De hoge beeldverversing van 100 hertz, lage input lag en 4 hdmi 2.1 ingangen maken de tv niet alleen aantrekkelijk voor film- en seriekijkers, maar ook voor gamers. Ik testte de tv en vertel je in deze review alles over mijn bevindingen.

Samsung QLED 65Q80C (2023)

4K (UHD) | Smart tv: Tizen | 100 Hz
1.499,-
  • Het QLED scherm en HDR kleurbereik zorgen voor rijke en gedetailleerde kleuren.
  • Door full array local dimming zijn de zwarte delen van het beeld erg donker en bekijk je een sterk contrast.
  • Dankzij Adaptive Picture & Sound past de tv het beeld en geluid aan op je omgeving en wat je kijkt.
  • Deze tv heeft een minder krachtig contrast dan Samsung Neo QLED televisies.

Eerste indruk van de Samsung Q80C

Voet Samsung Q80C

Het ontwerp van de Q80C heeft een strak uiterlijk door het beeldscherm dat 46 millimeter dik is en rust op een stevige metalen voet. Doordat de voet zwaar en massief is, staat de tv altijd stevig. Een televisie uit deze serie is hierdoor een echte stijlvolle toevoeging aan je interieur. Wat mij ook meteen opvalt, zijn de felle kleuren die van het scherm afspringen.

Kleurrijke en realistische beelden

Samsung Q80C 4K scherm

De Q80C heeft een kleurrijk en helder 4K QLED scherm. Dankzij het QLED scherm zie je veel verschil in de kleurtinten tijdens het kijken van bijvoorbeeld een natuurdocumentaire. Op de tv steken alle felle kleuren van de onderwaterwereld sterk tegen elkaar af. Door de kleurdiepte van 10 bit toont het scherm meer dan 1 miljard kleuren. Hierdoor is de natuurfilm met alle kleurrijke beelden erg levendig en meeslepend.

Rijk contrast en goede zwartwaarden

Contrast Samsung Q80C

Door de full array local dimming zie je minder grijze gloed om heldere objecten, zoals de maan aan een donkere hemel. Hierdoor zien beelden er realistischer uit en geniet je ook in donkere scĆØnes tijdens spannende films van veel kleurdetail. De AI Quantum Processor verbetert onder andere beelden, waardoor ze er nog beter en scherper uitzien. Dankzij de slimme processor herkent de tv niet alleen wat je kijkt, maar ook waar je het kijkt. Zo gaat de helderheid automatisch omhoog wanneer je in een verlichte kamer tv kijkt, zodat kleuren fel blijven.

Kijkhoek kwaliteit

Kijkhoek Samsung Q80C

Dit QLED scherm heeft een standaard kijkhoek kwaliteit. Als ik de tv vanuit een hoek bekijk, blijven de beelden van de zee goed zichtbaar. Wel worden de kleuren wat vlakker als ik het scherm vanuit een hoek bekijk. Dit maakt de kwaliteit van de kijkhoek niet heel goed. Als je de kijkhoek erg belangrijk vindt, past een OLED tv beter bij jou.

Handige functie voor gamers

Voor gamers Samsung Q80C

Naast het kijken van je favoriete films en series is de Q80C ook erg geschikt voor gamers. Door de verversingssnelheid van 100 hertz worden beelden vloeiend getoond, waardoor je snelle acties duidelijk ziet tijdens het gamen. Dankzij de lage input lag van 5,8 milliseconden zit er weinig vertraging tussen je controller en het scherm. Hierdoor ben je je tegenstander vaker een stap voor. Met de 4 HDMI 2.1 aansluitingen sluit je gemakkelijk 4 verschillende apparaten aan op de televisie, zoals spelcomputers.

Goede geluidskwaliteit

Geluid Samsung Q80C

De tv heeft 6 speakers met Object Tracking Sound Lite. Hierdoor beweegt het geluid van de tv mee met de bewegingen op het scherm. Door Adaptive Sound past het geluid zich automatisch aan aan je omgeving. Is er veel geluid in je kamer? Dan gaat het geluid van de tv automatisch wat harder. Het geluid zelf is prima, maar niet bijzonder. Voor een echt meeslepende geluidsbeleving sluit je een soundbar en subwoofer aan. De Q-Symphony techniek combineert het geluid van je televisie Ć©n je soundbar voor een meeslepende luisterervaring.

Afstandsbediening en smartmenu

Solar One Remote

De Q80C wordt geleverd met de handige Solar One Remote. Deze compacte afstandsbediening heeft weinig knopjes en is daardoor overzichtelijk. Met Ć©Ć©n druk op de knop open je het smart menu. Hier vind je al je favoriete apps zoals Netflix, YouTube en Spotify. Het handige smart menu onthoudt waar je graag naar kijkt en zet deze content voor jou op een rijtje. Zo navigeer je snel door het smart menu heen. Ook via de handige ā€˜smart knoppenā€™ op de afstandsbediening navigeer je snel naar apps als Disney+ en Amazon Prime.

4K (UHD) | Smart tv: Tizen | 100 Hz
1.499,-

De Samsung Q80C is een uitstekende keuze als je zoekt naar een stijlvolle televisie met een helder en kleurrijk beeld. Deze Samsung tv is een middenklasse QLED televisie uit de 2023 serie, met handige functies.. Door het 10 bit scherm en de hoge verversingssnelheid komen films en series helder, kleurrijk en vloeiend in beeld. Gecombineerd met de lage input lag en de 4 HDMI ingangen is de tv ook geschikt voor gamers. Sluit wel een soundbar aan voor een meeslepende geluidservaring, want die biedt de tv niet.

Doris
Doris Televisie specialist.