Geschreven door Jesper

Specialisten review Samsung Galaxy S21 Ultra

In januari 2021 bracht Samsung de Galaxy S21 serie op de markt. De S21 Ultra is de meest geavanceerde smartphone uit deze serie. Ik testte het toestel een week uit om te kijken of je waar voor je geld krijgt. Op elk gebied lijkt de S21 Ultra een toptoestel. De smartphone blinkt vooral uit qua camera's. In deze review lees je al mijn bevindingen.

Nooit meer leverbaar: bekijk het nieuwere model

Eerste indruk van de Samsung S21 Ultra

Het eerste dat mij opvalt is het formaat van deze smartphone. Ik bedien de S21 Ultra met zijn grote 6,8 inch scherm moeilijk met één hand en het toestel past maar net in mijn broekzak. Door dit formaat is het toestel ook zwaarder dan andere smartphones. Het nieuwe ontwerp waarbij het camera eiland opgaat in de zijkant van het toestel in combinatie met de matte afwerking spreekt mij erg aan. Ook opvallend: Samsung levert geen oplader mee. Heb je nog geen oplader met usb C aansluiting? Schaf deze dan los aan.

Indrukwekkende camera's

Op papier heeft de S21 Ultra één van de beste camera's van alle smartphones die in 2021 op de markt verschijnen. Ik heb dus hoge verwachtingen, maar de S21 Ultra stelt mij ook niet teleur. Overdag maak ik haarscherpe foto's, maar ook bij weinig licht presteert de camera goed. De S21 Ultra heeft een unieke dubbele telelens waardoor ik 10 keer inzoom zonder dat de foto's aan kwaliteit verliezen. Hierdoor zet ik bijvoorbeeld dieren op de foto zonder dat ze vluchten omdat ik te dichtbij kom. Video's maak ik in haarscherpe 8K kwaliteit.

Groot, haarscherp scherm

Samsung S21 Ultra review scherm

Met het 6,8 inch scherm is de Samsung Galaxy S21 Ultra één van de grootste smartphones van 2021. Ik merk ook dat ik het toestel moeilijk met één hand bedien, zeker als ik bij het bovenste deel van het scherm moet zijn. In eerste instantie staat het scherm ingesteld op full hd resolutie. Via instellingen wijzig je dit eventueel naar quad hd, zodat je alle details van je films en games haarscherp ziet. Ik merk wel dat de batterij sneller leegloopt als ik quad hd selecteer.

Geschikt voor de zwaarste apps

Review Samsung Galaxy S21 Ultra snelheid

Wat betreft snelheid biedt de Samsung S21 Ultra precies wat je van een toestel uit deze prijsklasse mag verwachten. Het is een echte krachtpatser. Dankzij de sterke processor en het grote werkgeheugen draait het toestel erg soepel. Ook als ik zware 3D games of zware apps als Photoshop gebruik, hapert de S21 Ultra geen moment. Het spelen van 3D games voelt extra soepel aan omdat het beeldscherm een verversingssnelheid van 120 keer per seconde heeft.

Grote batterij

Review Samsung S21 Ultra batterij

De S21 Ultra heeft een bovengemiddeld grote 5.000 mAh batterij. Ik gebruik het toestel met gemiddelde intensiteit. Gedurende de dag scrol ik regelmatig door mijn social media, ik neem het nieuws door en ik kijk af en toe een filmpje op YouTube. Met dit gebruik gaat de batterij gemakkelijk een dag mee. Samsung levert geen oplader mee. Heb je nog geen usb C oplader? Lees dan ons artikel om een geschikte lader te kiezen. Met een 25W Samsung lader laad je het toestel bijvoorbeeld binnen een uur volledig op.

128 GB opslagcapaciteit | 6,8 inch quad hd scherm | Android 11
1.119,-

De Samsung S21 Ultra is op gebied van camera's van buitencategorie. Vooral de dubbele telelens waarmee je 10 keer inzoomt zonder kwaliteitsverlies is uniek. Je maakt met dit toestel echt hele mooie foto's. Qua rekenkracht doet de smartphone wat je van hem verwacht: hij werkt snel en hapert nooit. De batterij is bovengemiddeld groot, maar net als veel andere smartphones gaat de batterij ongeveer een dag mee. Bedenk verder dat het toestel wel relatief zwaar en erg groot is; je bedient het moeilijk met één hand.

Jesper
Jesper Smartphone specialist.