Geschreven door Matty

Specialisten review van de Nikon Z5

De Nikon Z5 is een instap full frame systeemcamera die je overal mee naartoe neemt. Dankzij de grote 24,3 megapixel sensor maak je heldere foto's in verschillende lichtsituaties. De camera heeft een weerbestendig ontwerp en 2 geheugenkaartgleuven voor professioneel gebruik. In deze specialisten review lees je uitgebreid wat ik van de de Nikon Z5 vind.

24,3 megapixel full frame sensor | 4K, 30fps | Ingebouwde beeldstabilisatie
1.529,-
  • Met de 24,3 megapixel full frame sensor maak je gedetailleerde foto's, zelfs op donkere locaties.
  • Het snelle autofocussysteem zorgt voor scherpe foto's en vloeiende videobeelden.
  • De camera heeft 2 SD kaart gleuven die je gebruikt als backup of als overflow.
  • Je hebt een externe flitser nodig om op donkere locaties meer licht aan je foto's toe te voegen.
  • De camera heeft geen 180 graden draaibaar scherm voor vlogs en selfies.

Eerste indruk van de Nikon Z5

Het eerste wat mij opvalt wanneer ik de camera oppak, is het ontwerp. Hij voelt stevig aan en het ontwerp is relatief compact. Door de rubberen grip voelt de camera fijn in de hand. De camera heeft een kantelbaar scherm, dat ik naar boven of beneden kantel. Dit vind ik handig wanneer ik foto's maak vanuit lastige standpunten. Ik vind de bedieningsknoppen erg overzichtelijk en eenvoudig te begrijpen. Hierdoor is het instellen van de camera en het kiezen van de juiste opnamemodus erg gemakkelijk.

Lichtsterke full frame sensor en de Nikon Z-vatting

Nikon Z-vatting Z5

De Nikon Z5 heeft een grote 24,3 megapixel full frame sensor en de Nikon Z-vatting met een diameter van 55mm. Hierdoor vangt de camera meer licht. Hierdoor maak ik gedetailleerde en heldere foto's met een groot dynamisch bereik in verschillende lichtsituaties, zelfs op donkere locaties. De Z5 heeft ook ingebouwde beeldstabilisatie. Nikon noemt dit Vibration Reduction. Dit betekent dat de sensor zelf stabilisatie bevat. Bewegingsonscherpte en trillingen worden hierdoor voorkomen. Dit is handig als ik uit de hand fotografeer met langzamere sluitertijden.

Professionele eigenschappen

Professionele eigenschappen Z5

De Nikon Z5 is een instap full frame camera. Toch heeft deze camera professionele eigenschappen. De 2 geheugenkaartgleuven zorgen voor een back-up of als overflow van jouw foto's en video's. Dit is handig als je bijvoorbeeld een trouwerij of evenement fotografeert en je geen beelden kwijt mag raken. De camera heeft een stof- en spatwaterdicht ontwerp voor het fotograferen in slechte weersomstandigheden. Ik fotografeer zonder zorgen tijdens een lichte regenbui. Niets houdt mij nog tegen om mooie beelden te creëren.

Nauwkeurige autofocus

Autofocus Z5

Het hybride scherpstelsysteem heeft 273 scherpstelpunten waarmee ik nauwkeurig scherpstel op mijn onderwerp. Deze scherpstelpunten beslaan bijna de gehele sensor, waardoor ik nauwkeurig het scherpstelpunt kies. De autofocus joystick zorgt ervoor dat ik het scherpstelpunt eenvoudig verplaats. Dit werkt efficiënt en nauwkeurig. Het autofocussysteem beschikt ook over oogdetectie. De camera stelt scherp op het oog tijdens het fotograferen van mensen en dieren. Dit is handig tijdens bijvoorbeeld portretfotografie of het fotograferen van een huisdier. Door het snelle scherpstelsysteem neem ik vloeiende videobeelden op en zijn mijn foto's scherp.

Scherpe 4K video met een kanttekening

4K video Z5

Filmen doe je met deze camera in full hd met 60fps of in 4K resolutie met 30fps. Ook bij weinig licht geven de 4K video's een gedetailleerd en kleurrijk beeld. Het valt mij op dat tijdens het wisselen van fotomodus naar videomodus, het beeld inzoomt als je 4K filmt. De camera cropt in op de sensor. Dit houdt in dat je de brandpuntsafstand van de lens moet vermenigvuldigen met 1.7x. Hierdoor is het minder eenvoudig om bijvoorbeeld weidse landschappen op te nemen, maar juist weer een voordeel als je in wil zoomen op een onderwerp in de verte.

1.529,-

De Nikon Z5 is een gebruiksvriendelijke instap full frame camera. Door de relatief compacte body neem je hem overal mee naartoe. Dankzij de grote 24,3 megapixel full frame sensor creëer je gedetailleerde en heldere foto's en video's in verschillende lichtsituaties. Daarnaast heeft de camera professionele eigenschappen, denk aan het spatwaterdichte ontwerp en de 2 geheugenkaartgleuven. De snelle autofocus en het filmen in 4K resolutie zorgen voor vloeiende en scherpe beelden. Deze camera is geschikt voor de allround foto- en videograaf die graag op reis gaat.

Matty
Matty Camera specialist.