Geschreven door Jesper

Specialisten review Samsung Galaxy S22 Ultra

De Samsung Galaxy S22 Ultra is het absolute toptoestel uit de Samsung S22 serie. Ik probeerde deze smartphone een week lang uit. De S22 Ultra doet bijna op elk gebied wat je van een topklasse smartphone mag verwachten. Ik ben onder de indruk van de geavanceerde camera's. De batterijduur valt tegen. In deze Samsung S22 Ultra review lees je al mijn bevindingen.

Nieuw: de Samsung Galaxy S24 serie

Inmiddels heeft Samsung de Samsung Galaxy S24 serie uitgebracht. Hierdoor is de Samsung Galaxy S22 Ultra minder goed verkrijgbaar. De S24 serie bestaat naast de Samsung S24 uit de Samsung S24 Plus en S24 Ultra. Alle toestellen beschikken over een krachtige processor, waardoor geen taak te zwaar is.

Samsung Galaxy S22 Ultra

128 GB opslagcapaciteit | 6,8 inch quad hd scherm | Android 12
1.229,-
  • Met de telelens zoom ik 10 keer in zonder dat foto's en video's minder scherp worden.
  • De S22 Ultra heeft een grote rekenkracht en is geschikt voor de zwaarste apps en taken.
  • Met de meegeleverde S Pen maak ik snel aantekeningen en bedien ik het toestel met extra precisie.
  • Het toestel is groot, waardoor ik hem moeilijk met één hand bedien.
  • De batterij loopt snel leeg als ik de beste instellingen voor het scherm gebruik.

Eerste indruk van de Samsung Galaxy S22 Ultra

Het doosje van de Samsung S22 Ultra is relatief dun. Dit komt omdat Samsung geen oplader meelevert bij dit toestel. Als ik het doosje open, valt mij meteen op dat de S22 Ultra qua ontwerp erg lijkt op smartphones uit de eerdere Samsung Note serie. Het toestel is erg groot en hoekig. Bovendien zit er een S Pen stylus in de smartphone. Ook deze pen was kenmerkend voor de Note serie. De camera's zitten niet verwerkt in een camera eiland. Ik vind dit zelf mooi, omdat er geen enorm blok achter op de smartphone zit.

Indrukwekkende camera's

Samsung S22 Ultra review

Van de camera's van de Samsung S22 Ultra ben ik onder de indruk. Ik durf zelfs te zeggen dat dit de beste camera's zijn die ik tot nu toe op een smartphone heb gezien. Dit komt vooral door de dubbele telelens en de nachtmodus op elke lens. Zowel met de standaard- als de groothoeklens en beide telelenzen zie ik veel details en kleuren op mijn nachtfoto's. Met de telelens zoom ik 10 keer in zonder dat mijn foto's en video's minder scherp worden. In onze camera review lees je meer over de camera's.

Handige S Pen stylus

S Pen review

De Samsung S22 Ultra is de eerste Galaxy S smartphone waar standaard een S Pen stylus in het toestel zit. Ik merk dat ik deze pen thuis bijna nooit gebruik. Wel vind ik de S Pen handig om even snel een aantekening te maken tijdens het werk. Het notitiescherm opent direcht als ik de pen uit zijn inkeping haal. Ontgrendelen is dus niet nodig. Ook gebruik ik het knopje op de S Pen om op afstand foto's te maken. Handig, als de S22 Ultra op een statief staat.

Batterij valt tegen

Batterij review Samsung S22 Ultra

Wanneer ik de instellingen van het scherm op maximaal zet, valt de batterijduur mij tegen. Met de resolutie op quad hd en Vloeiende beweging op Aanpasbaar moet ik de S22 Ultra soms halverwege de dag alweer opladen. Als ik de resolutie op full hd zet en Vloeiende beweging instel op Standaard, gaat de batterij ruim een dag mee. Een groot verschil dus. Samsung levert geen oplader mee, dus ik gebruik mijn eigen Samsung 25 watt lader. Hiermee laad ik het toestel in ongeveer een uur en 15 minuten volledig op.

Groot toestel, haarscherp scherm

Ervaringen Samsung Galaxy S22 Ultra

Op het haarscherpe scherm van de S22 Ultra zie ik alle details wanneer ik een film kijk. Verder zie ik dat de kleuren van het scherm spatten. De S22 Ultra is een groot toestel. Dit is erg fijn als ik een video kijk of een spel speel, maar ik bedien het toestel moeilijk met één hand. Bovendien steekt hij iets uit mijn broekzak. Ook was ik de smartphone even kwijt omdat hij in de auto op weg naar de squashhal uit mijn trainingsbroek gleed. Qua formaat heeft dit toestel dus voor- en nadelen.

Geschikt voor de zwaarste apps

Samsung S22 Ultra ervaringen

Qua snelheid levert de Samsung S22 Ultra precies wat je mag verwachten van een topklasse smartphone. In de week dat ik het toestel gebruikte, had ik geen één keer last gehad van haperingen. Ik schakel soepel tussen verschillende apps. Ook met zware apps als Photoshop of 3D games heeft het toestel geen moeite.

1.229,-

Vooral de camera's van de S22 Ultra maken indruk. Deze smartphone is daarom de beste keuze voor de (amateur)fotograaf. Verder heeft het toestel een haarscherp scherm en een grote rekenkracht. De meegeleverde S Pen stylus is een handige toevoeging, vooral als je snel een aantekening wil maken. De batterij valt wat tegen, vooral als alle scherminstellingen maximaal aanstaan. Bovendien blijft Samsung qua oplaadsnelheid achter op veel andere merken. Het grote toestel is fijn voor video's en games, maar je bedient het lastig met één hand.

Jesper
Jesper Smartphone specialist.