Geschreven door Jesper

Specialisten review Samsung Galaxy S21 FE 5G

In januari 2022 lanceerde Samsung de Galaxy S21 FE. Deze 'Fan Edition' moet het beste uit de eerder verschenen S21 serie bieden voor een scherpe prijs. Ik testte het toestel een week om te kijken of dit gelukt is. De camera en rekenkracht zijn erg goed, maar het opladen van het toestel duurt relatief lang. In deze review lees je al mijn bevindingen.

Nieuw: de Samsung Galaxy S24 serie

Inmiddels heeft Samsung de Samsung Galaxy S24 serie uitgebracht. Hierdoor is de Samsung Galaxy S21 FE minder goed verkrijgbaar. De S24 serie bestaat naast de Samsung S24 uit de Samsung S24 Plus en S24 Ultra. Alle toestellen beschikken over een krachtige processor, waardoor geen taak te zwaar is.

Samsung Galaxy S21 FE 5G

128 GB opslagcapaciteit | 6,4 inch full hd scherm | Android 12
429,-
  • Dankzij de complete cameraset maak je scherpe foto's in verschillende situaties.
  • Je gebruikt dit krachtige toestel voor de zwaarste apps en 3D games.
  • Op het scherpe full hd scherm zie je veel details van films, series en games.
  • Samsung levert geen oplader mee, dus deze moet je los aanschaffen.
  • Opladen gaat minder snel dan bij andere smartphones uit deze prijsklasse.

Review eerste indruk Samsung S21 FE

Het valt me meteen op dat de Samsung S21 FE sprekend lijkt op de S21, waar de smartphone natuurlijk ook op is gebaseerd. Qua ontwerp valt alleen het verschil in de achterkant op. De matte behuizing ziet er stijlvol uit, maar het plastic voelt niet luxe aan. Het toestel heeft een fors formaat, maar ik vind de S21 FE zeker niet onhandelbaar. Zo ligt de smartphone lekker in mijn hand. Bovendien past hij gemakkelijk in mijn broekzak. Verder valt op dat Samsung geen oplader in de doos stopt.

Complete camera opstelling

Dankzij de complete camera opstelling maak ik in verschillende situaties mooie foto's en haarscherpe video's. De standaard camera maakt mooie foto's onder ideale omstandigheden, maar presteert ook goed bij fel tegenlicht. Ook 's avonds bij weinig licht maak ik scherpe en kleurrijke foto's. De telelens is fijn als ik wil inzoomen. Foto's en video's blijven scherp als ik tot 3 keer inzoom. Daarnaast zorgt deze lens voor een realistisch scherptediepte effect voor portretfoto's. Dankzij de groothoeklens gaan ook weidse landschappen en grote gebouwen volledig en scherp op de foto.

Gemiddelde batterij, lange oplaadtijd

Batterij review Samsung Galaxy S21 FE

Ik gebruik de Samsung S21 FE met gemiddelde intensiteit. Tijdens mijn werkdag beantwoord ik af en toe een berichtje, maar onderweg blader ik door verschillende social media en nieuws apps. Als ik de batterij 's ochtends oplaad, gaat hij zeker tot aan het avondeten mee. Daarna moet ik het toestel opladen, zodat ik 's avonds nog wat YouTube filmpjes kan kijken. Samsung levert geen oplader mee, maar met de los verkrijgbare Samsung 25W snellader laad ik het toestel in ongeveer 75 minuten volledig op. Dat is sneller dan bij iPhones, maar lang niet zo snel als bij vergelijkbare smartphones van OnePlus, Xiaomi en OPPO.

Geschikt voor de zwaarste taken

Snelheid Samsung S21 FE review

De Samsung S21 FE loopt als een zonnetje. Ik schakel razendsnel en zonder haperingen tussen verschillende apps als Instagram, Spotify en internet. Ook met het zware werk heeft deze smartphone geen problemen. Ik speel een zware, grafische 3D game als Call of Duty zonder dat het toestel ook maar een fractie van een seconde vastloopt. Ik merkte dat ik daardoor sneller reageerde dan mijn tegenstanders. De S21 FE is dus geschikt voor zowel gamen als multitasken.

Scherm

Scherm review Samsung S21 FE

Samsung staat bekend om kwalitatief goede schermen. Met de S21 FE maakt Samsung deze reputatie weer waar. Op het full hd scherm zie ik veel details van films, series en games. Daarnaast zien bewegingen in games en tijdens het scrollen er vloeiend uit. Zoals ik eerder al benoemde, is het scherm vrij groot, maar niet onhandelbaar. Met een klein beetje vingergymnastiek bedien ik het toestel redelijk eenvoudig met één hand. Heb je wat kleinere handen? Dan gaat dit misschien wat lastiger.

429,-

De krachtige Samsung Galaxy S21 FE doet wat je van een topklasse smartphone mag verwachten. Met de 3 verschillende camera's maak ik in verschillende situaties haarscherpe foto's. De oplaadtijd van de batterij valt wel wat tegen. Waar veel andere smartphones tegenwoordig binnen 45 minuten volledig opladen, heeft de S21 FE ongeveer 75 minuten nodig. De batterij gaat na het opladen gelukkig wel ongeveer een dag mee. Al met al biedt de Samsung S21 FE waar voor je geld.

Jesper
Jesper Smartphone specialist.